Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2005-866789
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Bedeutung von Biomarkern des metabolischen Syndroms bei Gewichtsreduktion
Changes of biomarkers during weight reduction in metabolic syndromePublication History
eingereicht: 16.2.2005
akzeptiert: 14.4.2005
Publication Date:
19 April 2005 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Adipositas ist ein bekannter Risikofaktor für Typ-2-Diabetes mellitus, Hypertonie, Dyslipoproteinämie und kardiovaskuläre Komplikationen. Ziel dieser Studie war es, die Effekte von moderater Gewichtsabnahme auf Parameter des metabolischen Syndroms, insbesondere der Insulinresistenz, zu untersuchen und zu analysieren, welche Parameter eine erfolgreiche Gewichtsabnahme vorhersagen. Hier werden erste Zwischenergebnisse dieser Studie präsentiert.
Methoden: Untersucht wurden 18 Übergewichtige (15 Frauen, 3 Männer, mittleres Alter 50,9 Jahre, mittlerer Body-Mass-Index [BMI] 36,1), die an einem Gewichtsabnahmeprogramm über 12 Monate teilnahmen. Die Intervention bestand aus einer eiweißreichen Mischkostdiät (50 % KH, 30 % Fett, 20 % Protein) und körperlicher Aktivität wöchentlich über 60 min. Vor Beginn der Studie, nach 6 Monaten und nach 12 Monaten erfolgte eine körperliche Untersuchung, Grundumsatzmessung, Bioimpedanzanalyse der Körperzusammensetzung und Bestimmung von Routinelaborwerten. Ferner wurde ein oraler Glukosetolerantest und bei 13 Probanden ein euglykämisch-hyperinsulinämischer Clamp zu Beginn und nach 6 Monaten durchgeführt.
Ergebnisse: Es kam es zu einem Abfall des BMI (± SEM) von durchschnittlich 36,1 ± 1,3 auf 33,4 ± 1,2 nach 6 Monaten und 32,8 ± 1,3 nach 12 Monaten. Neben dem Bauchumfang (- 8,8 cm) verbesserte sich signifikant nur der Nüchternglukosespiegel von 98,0 auf 91,2 bzw. 92,5 mg/dl und das HDL-Cholesterin von 47,2 mg/dl auf 64,6 mg/dl nach 12 Monaten. Alle übrigen Parameter des metabolischen Syndroms (Lipide, Blutdruck; Insulinresistenz, Adiponectin) verbesserten sich tendenziell, aber nicht signifikant. In einer linearen Regression waren insbesondere M-Wert, Adiponectin und Alter zu Beginn der Studie signifikante Einflussfaktoren auf den Erfolg der nachfolgenden Gewichtsabnahme.
Schlussfolgerung: Bei erfolgreicher Gewichtsreduktion verbesserten sich die meisten Parameter des metabolischen Syndroms über ein Jahr, wobei die Veränderungen nicht so ausgeprägt waren, dass sie Signifikanzniveau erreichten.
Summary
Introduction: Obesity is a risk factor for type 2 diabetes, hypertension, dyslipidemia and cardiovascular disease. We aimed to analyse the changes of parameters of the metabolic syndrome and to investigate which markers are useful in the prediction of a successful weight loss. Preliminary data of an ongoing study are presented.
Methods: 18 obese individuals (15 female, 3male, mean age 50,9 years, mean BMI 36,1) finished a 12 month weight loss program. This weight loss program was based on a hypocaloric diet (50 % carbohydrates, 30 % fat, 20 % protein) and at least 60 min physical activity per week. At baseline, 6 months and 12 months physical examination, indirect calorimetry, bioimpedance analysis were performed and blood was taken for routine laboratory. An oral glucose tolerance test and an euglycemic hyperinsulinemic clamp (n = 13) were carried out at baseline and after 6 months.
Results: There was a decrease of the BMI (± SEM) from 36,1 ± 1,3 to 33,4 ± 1,2 after 6 months and 32,8 ± 1,3 after 12 months. Waist circumference (-8,8 cm), fasting blood glucose (98,0 to 91,2 and 92,5 mg/dl) and HDL cholesterol (47,2 to 64,6 mg/dl after 12 months) improved significantly. Other parameters of the metabolic syndrome (blood pressure, lipids, insulin resistance) and adiponectin improved slightly, but changes failed to be significant. In a linear regression analysis age, insulin resistance (M-value) and adiponectin at baseline were significant and independent predictors of a successful weight loss.
Conclusion: In conclusion, most parameters of the metabolic syndrome improved after successful weight reduction, although changes of most parameters were modest and did not reach statistical significance.
Literatur
- 1
Executive Summary of The Third Report of The National Cholesterol Education Program
(NCEP) .
Expert Panel on Detection, Evaluation, And Treatment of High Blood Cholesterol In
Adults (Adult Treatment Panel III).
J Am Med Assoz.
2001;
285
2486-2497
MissingFormLabel
- 2
Baratta R, Amato S, Degano C. et al .
Adiponectin relationship with lipid metabolism is independent of body fat mass: evidence
from both cross-sectional and intervention studies.
J Clin Endocrinol Metab.
2004;
89
2665-2671
MissingFormLabel
- 3
Bruning J C, Gautam D, Burks D J. et al .
Role of brain insulin receptor in control of body weight and reproduction.
Science.
2000;
289
2122-2125
MissingFormLabel
- 4
Bryson J M, King S E, Burns C M, Baur L A, Swaraj S, Caterson I D.
Changes in glucose and lipid metabolism following weight loss produced by a very low
calorie diet in obese subjects.
Int J Obes Relat Metab Disord.
1996;
20
338-345
MissingFormLabel
- 5
DeFronzo R A, Tobin J D, Andres R.
Glucose clamp technique: a method for quantifying insulin secretion and resistance.
Am J Physiol.
1979;
237
E214-223
MissingFormLabel
- 6
Esposito K, Pontillo A, Di Palo C. et al .
Effect of weight loss and lifestyle changes on vascular inflammatory markers in obese
women: a randomized trial.
J Am Med Assoz.
2003;
289
1799-1804
MissingFormLabel
- 7
Goodpaster B H, Kelley D E, Wing R R, Meier A, Thaete F L.
Effects of weight loss on regional fat distribution and insulin sensitivity in obesity.
Diabetes.
1999;
48
839-847
MissingFormLabel
- 8
Haque W A, Shimomura I, Matsuzawa Y, Garg A.
Serum adiponectin and leptin levels in patients with lipodystrophies.
J Clin Endocrinol Metab.
2002;
87
2395
MissingFormLabel
- 9
Knowler W C, Barrett-Connor E, Fowler S E. et al .
Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin.
N Engl J Med.
2002;
346
393-403
MissingFormLabel
- 10
Kopelman P G.
Obesity as a medical problem.
Nature.
2000;
404
635-643
MissingFormLabel
- 11
Matthews D R, Hosker J P, Rudenski A S, Naylor B A, Treacher D F, Turner R C.
Homeostasis model assessment: insulin resistance and beta-cell function from fasting
plasma glucose and insulin concentrations in man.
Diabetologia.
1985;
28
412-419
MissingFormLabel
- 12
Monzillo L U, Hamdy O, Horton E S. et al .
Effect of lifestyle modification on adipokine levels in obese subjects with insulin
resistance.
Obes Res.
2003;
11
1048-1054
MissingFormLabel
- 13
Pischon T, Girman C J, Hotamisligil G S, Rifai N, Hu F B, Rimm E B.
Plasma adiponectin levels and risk of myocardial infarction in men.
J Am Med Assoz.
2004;
291
1730-1737
MissingFormLabel
- 14
Qi Y, Takahashi N, Hileman S M. et al .
Adiponectin acts in the brain to decrease body weight.
Nat Med.
2004;
10
524-529
MissingFormLabel
- 15
Ryan A S, Nicklas B J.
Reductions in plasma cytokine levels with weight loss improve insulin sensitivity
in overweight and obese postmenopausal women.
Diabetes Care.
2004;
27
1699-1705
MissingFormLabel
- 16
Ryan A S, Nicklas B J, Berman D M, Elahi D.
Adiponectin levels do not change with moderate dietary induced weight loss and exercise
in obese postmenopausal women.
Int J Obes Relat Metab Disord.
2003;
27
1066-1071
MissingFormLabel
- 17
Spranger J, Kroke A, Möhlig M. et al .
Adiponectin and protection against type 2 diabetes mellitus.
Lancet.
2003;
361
226-228
MissingFormLabel
- 18
Spranger J, Kroke A, Möhlig M. et al .
Inflammatory cytokines and the risk to develop type 2 diabetes: results of the prospective
population-based European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Potsdam
Study.
Diabetes.
2003;
52
812-817
MissingFormLabel
- 19
Tuomilehto J, Lindstrom J, Eriksson J G. et al .
Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with
impaired glucose tolerance.
N Engl J Med.
2001;
344
1343-1350
MissingFormLabel
- 20
Vozarova B, Stefan N, Lindsay R S. et al .
Low plasma adiponectin concentrations do not predict weight gain in humans.
Diabetes.
2002;
51
2964-2967
MissingFormLabel
- 21
Weyer C, Funahashi T, Tanaka S. et al .
Hypoadiponectinemia in obesity and type 2 diabetes: close association with insulin
resistance and hyperinsulinemia.
J Clin Endocrinol Metab.
2001;
86
1930-1935
MissingFormLabel
- 22
Xydakis A M, Case C C, Jones P H. et al .
Adiponectin, inflammation, and the expression of the metabolic syndrome in obese individuals:
the impact of rapid weight loss through caloric restriction.
J Clin Endocrinol Metab.
2004;
89
2697-2703
MissingFormLabel
- 23
Yang W S, Lee W J, Funahashi T. et al .
Weight reduction increases plasma levels of an adipose-derived anti-inflammatory protein,
adiponectin.
J Clin Endocrinol Metab.
2001;
86
3815-3819
MissingFormLabel
Dr. Helmut Rochlitz
Abteilung für Endokrinologie, Diabetes und Ernährungsmedizin, Charité - Universitätsmedizin
Berlin, Campus Benjamin Franklin
Hindenburgdamm 30
12200 Berlin
Phone: 030/84452114
Fax: 030/84454204
Email: helmut.rochlitz@charite.de